Przejdź do głównej zawartości

Warmachine Mk3 z punktu widzenia nooba #5 Commander Elros analizuje!

Cześć i czołem,
dzisiaj w cyklu Warmachine Mk3 z punktu widzenia nooba wpis nietuzinkowy. Sama stylistyka wskazuje, że nie ja pisałem poniższy tekst. Na poważnie, zaprosiłem do współpracy Adama, bardziej znanego w półświatku graczy WMH jako Elros. Adam jest uczestnikiem tegorocznego Team Poland na WTC oraz wieloletnim graczem w Maszynkę. Poza tym jest Press Gangerem dla Privateer Press. Prywatnie to bardzo sympatyczny gość ze Szczecina, z którym rozegrałem swoją pierwszą grę w Warmachine. Pozwolił mi wygrać ;-). Bez zwłoki jednak zapraszam w imieniu Elrosa i swoim na pierwszą z dwóch części artykułu, w której Adam analizuje moją listę złożoną z modeli, które mi się podobały, bo przecież nie zamierzałem w to grać. Zapraszamy do lektury.

Analizy Listy – Stryker1

Niedawno zostałem poproszony o napisanie recenzji/analizy listy Piotra z punktu widzenia gracza który bierze udział w turniejach klasy europejskiej. Mile zaskoczony i zaszczycony, chętnie zabieram się za to zadanie i przedstawię swoje wnioski.


Lista, którą dał mi Piotr to:
Stryker1 (Commander Coleman Stryker) (-30 Pts.)
* Lancer (10 Pts.)
* Ironclad (12 Pts.)
* Squire (5 Pts.)
* Defender (16 Pts.)

Journeyman Warcaster (4 Pts.)
* Charger (9 Pts.)
Stormblade Captain (5 Pts.)
Stormblade Infantry (10 Pts.)
* Stormblade Infantry Officer & Standard (5 Pts.)
* 3 Stormblade Infantry Storm Gunner (6 Pts.)
Captain Arlan Strangewayes (4 Pts.)
* Reliant (14 Pts.)
Field Mechaniks (Leader and 5) (5 Pts.)

Osobiście lubię tworzyć listy i myśleć, w który archetyp się wpisują i jakie są ich szanse na wygranie gry na jedną z 3 sposobów: Wyniszczenie, Assasynacja czy Scenariusz (Attrition, Caster Kill, Scenario)


Zacznijmy może od analizy modułów, które znajdują się w rozpisce.
1.      Battlegroupa
2.      Support
3.      Piechota

Rozpoczniemy od punktu pierwszego. Warcasterem wybranym przez Piotra jest Stryker 1, czyli dostępny w zestawie startowym bohater. Moim zdaniem jest świetny dla graczy początkujących, bo ma dużą ilość różnorodnych narzędzi i zabawek dostępnych, a jednocześnie jest wystarczająco prostolinijny by nie przytłoczyć gracza. W swoim zestawie, pod Strykerem, Piotr dołączył Squire’a, Defendera, Ironclada i Lancera.


Zacznę od Lancera – osobiście bardzo nie lubię tego jacka pod żadnym casterem, bo za różnicę 3 pktów możemy dorzucić Thorn’a który jest o niebo lepszy pod każdym względem poza różnicą punktową. Dodatkowo, osobiście nie uważam, by posiadanie Arc Node’a w wypadku Strykera1 jest wyjątkowo potrzebne, i można by te punkty zainwestować. W obecnej wersji rozpiski, jedyne, co wprowadza nam ten jack to możliwość rzucenia Earthquake’a w wygodne miejsce z bezpiecznej odległości, ale zważywszy na efekt zaklęcia i jego koszt, nie uważam, że warte jest to Acr Node’a za 10 punktów. Zazwyczaj, kiedy używamy tego zaklęcia na generale przeciwnika i tak próbujemy dokonać assasynacji, więc moim zdaniem są to pierwsze punkty na wymianę.


Defender jest świetnym jackiem, w połączeniu z Snipem ma kosmiczny zasięg i dobry pow. Może praktycznie zawsze aim’ować po 1 turze mając zasięg do suportu przeciwnika – zdecydowanie na +!

Ironclad jest naszym najtańszym i najlepszym jackiem pod względem porównania kosztu do wartości, jaką sobą reprezentuję. Ma bardzo dobrą statystykę walki wręcz (7), przyzwoite statystyki obronne (12/19) i na młocie ma możliwość przewracania przy trafieniu krytycznym lub wykorzystanie specjalnego efektu by przewrócić wszystko w 3’’ od przeciwnika. Uwielbiam go i w tej edycji, dzięki zasadzie Power Up! bardzo chętnie zabieram go na stół.

Stryker, moim zdaniem sam w sobie celuje w grę na wyniszczenie i scenariusz, jako dwie główne drogi wygranej, mniej używając assasynacji. Dzięki zaklęciu Arcane Shield zwiększa on pancerz modelu/unitu o 3, a jego feat dodatkowo daje +5. Zatem może on albo przyjąć szarżę przeciwnika i nie otrzymać praktycznie żadnych strat/obrażeń w jej wyniku, albo zaangażować go na swoich warunkach, ponownie zaniechując otrzymania ataku zwrotnego dzięki featowi. (Feat to taka potężna zdolność castera, którą może wykorzystać raz na grę - przypis PF)

Commander Coleman Stryker bardziej znany jako Stryker1


Przejdźmy dalej, do omówienia drugiego modułów. Wspracie, czy też support jaki został wybrany do tej rozpiski to Squire, czyli przydupas castera, Arlan Strangeways, Journeyman Warcaster i Mechanicy.
Squire jest dodatkiem do generałów Cygnaru, który jest dość często wybierany. Jednakże, patrząc na tę rozpiskę w tym miejscu nie uważam, że dla pStrykera (Strykera1) jest to słuszny wybór, dodatkowy focus nie jest mu aż tak potrzebny. 2 cali kontroli też nie są wyjątkowo dla niego istotne, jako że jego feat działa na własne modele.
Journeyman Warcaster jest kolejnym kontrolerem jacków i rozdaje focus, i do tego daje dostęp każdemu casterowi do zaklęcia Arcane Shield. Jest to rewelacyjna zdolność, w pełni warta 4 pkt. ALE! W nowej edycji pod juniora potrzebny jest jack. Charger w tym wypadku to świetny wybór, za 9 pkt mamy 2 solidne strzały z pow 12. Dodatkowo, dzięki zmianom w tej edycji, wymaga on tylko 1 focusa by był w pełni funkcjonalny i wykorzystywał 100% potencjału. Zestaw jest dla mnie po prostu świetny.

Arlan Strangeways oraz zestaw mechaników Cygnaru. Zacznijmy od tego, że jestem wielkim przeciwnikiem oddziału i uważam że to zmarnowane punkty, pomimo tego, że to najlepsi mechanicy w grze. Arlan Strangeways w rozpisce Piotra miał pod sobą podczepionego Reliant’a dzięki zasadzie Jack Marshall, co w moim odczuciu jest bardzo słabym pomysłem. Po pierwsze, ze względu na moduł StormKnightów który znajduje się w rozpisce, Stormclad jest lepszym wyborem pod każdym względem. Dodatkowo, lepiej by znajdował się on w battlegroupie castera, dzięki czemu uzyskamy w pełni funkcjonalnego jacka za cenę 1 focusa (1 z power UP, 1 z Accumulator [jak aktywuje się w 3’’ od StormKnight’a dostaje focus] i 1 za zasoby castera]. Do Arlana nie mogę się przyczepić, bo kiedy będzie przy innych jackach może je a) naprawiać, b) dać dodatkowy focus, c) dać magiczną broń. Rewelacyjna inwestycja za 4 punkty!

Arlan Strangeways


Ostatnim modułem rozpiski są Stormblades. Jest to ok wybór przy Strykerze 1 bo można się upewnić że dojdą do walki a jak już zaczną walczyć, są w stanie zadać poważne obrażenia. Nic wiele do dodania nie mam w ich wypadku.


Stormblade Infantry



Przejdźmy jednak do sedna.



Rozpiska, którą przedstawił mi Piotr to bardzo surowy pomysł, wymagający dopieszczenia i zmian by nastawić ją na któryś z możliwych wyników gry. W tym wypadku, Piotr próbuje trochę grozić asasynacją, trochę grać na wyniszczenie, trochę przez naturę feat’a na scenariusz. Ale nie ma tu żadnego wyłuszczonego planu gry. W związku z tym, wypadałoby wprowadzić tu istotne zmiany.

Przede wszystkim, należy zdecydować się na jeden konkretny tryb gry. Od razu polecam, aby tym trybem nie była assasynacja. Wiadomo, że fajno to uczucie kiedy kończymy grę w 15 min, ale stawianie na rozpiskę która w 75% zabija castera spowoduje że w jednej na 4 gry nie uda się i będzie ona przegrana. Oczywiście, nie ma rozpiski idealnej, która wygrywa na 100% każdą grę, ale rozpiski asasynacyjne mają największy problem z niestabilnością ich działania. W związku z tym polecam szczególnie rozpiski wyniszczające(atrition) ze względu na to, że gry trwają dłużej, a wiec jesteśmy w stanie zobaczyć więcej interakcji miedzy modelami i dlatego iż są one najbardziej stabilną formą rozgrywki.

W następnym artykule wypisze więcej na temat zmian, które proponuję w samej rozpisce.


Do następnego!



Elros





Jak zawsze zachęcam do komentowania. Do następnego!

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Team Yankee Soviet T-64

 Hello friends,  some finished T-64 tanks from the Hammerfall Team Yankee Starter Set.Enjoy.  

Infinity Haqqislam Murabid Tuareg

 Hello Friends, please welcome the Murabid Tuareg Sniper ;) 

2nd Life Guards Regiment 1815

 Hello friends,  so I have been painting a small present for a friend that's interested in the Waterloo battle. I got a free sprue of the Household Brigade in one of the Wargames Illustrated magazines and so the decision had been made. After some research around the web for good examples of the uniforms I managed to paint this little diorama.